SEO optimizacija

Šta je SEO optimizacija sajta?

SEO zapravo predstavlja skraćenicu za Search Engine Optimisation, što u prevodu znači optimizacija sajta za pretraživače.

Glavni cilj SEO optimizacije jeste prilagođavanje vašeg sajta, njegovog dizajna i sadržaja, kako biste dostigli što bolju poziciju prilikom pretrage po relevantnim ključnim rečima, na pretraživačima kao što su Google (na prvom mestu), Yahoo ili npr. Bing, a kao rezultat toga dobili povećanje broja kvalitetnih poseta vašoj internet stranici.

Kako biti prvi na google pretrazi?

Istraživanja pokazuju da internet stranice na prvoj stranici Google-a dobijaju gotovo 95% klikova, i studije pokazuju da rezultati koji se pojavljuju na višim pozicijama stranice dobijaju povećanu stopu klikova (CTR) i više poseta.

Optimizacija ne samo da prilagođava vaš sajt za pretraživač, već i za korisnike koji pokušavaju da ga pronađu.

Na prvom mestu uzima se u obzir razmišljanje potencijalnih posetilaca i način na koji oni pokušavaju da dođu do vašeg sadržaja.

Kako je cilj privući što više posetilaca, naročito onih koji su usko zainteresovani za vaš sadržaj, optimizacija sajta je veoma važan korak.

Ukoliko potencijalni klijent želi da pronađe neki proizvod ili uslugu, on će ga u većini slučajeva prvo potražiti na Google-u.

Naravno, najveći uspeh bio bi taj da se vaš sadržaj nađe na prvoj stranici Google-a. Ukoliko to pak nije slučaj (usled velike konkurencije) mi vam pomažemo da taj rezultat i dostignete.

Srazmerno sa boljim rejtingom prilikom pretrage, povećava se poseta vašem sadržaju, što dalje dovodi do bolje prodaje usluga ili proizvoda koje nudite, a nikako ne treba isključiti i jačanje samog brenda vaše kompanije.

Kako SEO funkcioniše?

Google (i Bing, koji takođe pokreće Yahoo rezultate pretrage) ocenjuje svoje rezultate pretrage uglavnom na osnovu relevantnosti i autoriteta stranica koje je prečešljao i uključio u svoj internet indeks, kako bi korisnicima obezbedio najbolji odgovor.

Google koristi preko 200 signala u ocenjivanju svojih rezultata pretrage, a SEO obuhvata tehničke i kreativne aktivnosti da utiče i poboljša neke od tih poznatih signala.

Često je korisno ne fokusirati se previše na pojedinačne signale rangiranja i pogledati širi cilj Google-a, da pruži najbolje odgovore svojim korisnicima.

Prema tome, SEO podrazumeva da je internet sajt pristupačan, tehnički ispravan, da koristi reči koje ljudi kucaju u pretraživačima i pruža korisnicima koristan visoko kvalitetan i stručan sadržaj koji pomaže da se odgovori na zahtev korisnika.

Smernice ocenjivača za kvalitet pretrage na Google-u pružaju mnogo detalja i primera onoga što Google klasifikuje kao sadržaj i internet sajtove visokog ili niskog kvaliteta, i oni akcenat stavljaju na to da žele da nagrade sajtove koji jasno pokazuju svoju stručnost, autoritet i poverenje (EAT - expertise, authority and trust).

Google koristi algoritam zasnovan na hiperlinku (poznat kao “PageRank“) za izračunavanje popularnosti i autoriteta stranice, i iako je Google danas mnogo sofisticiraniji, to je i dalje osnovni signal u rangiranju.

Prema tome, SEO može uključivati i aktivnosti koje pomažu da se poboljša broj i kvalitet "dolaznih linkova" (inbound links) ka sajtu, sa drugih internet sajtova. Ova aktivnost je istorijski bila poznata kao "link building".

Povezivanje relevantnih i uglednih internet sajtova sa nekim internet sajtom je Google-u jak signal da bi on mogao biti od važnosti za njegove korisnike, i da je pouzdan da se pojavi u rezultatima pretrage za relevantne upite.

Kako se radi SEO

Proces optimizacije pretraživača, odnosno SEO, jeste proces koji se sastoji iz nekoliko različitih aktivnosti, od kojih svaka sadrži bitne aspekte o kojima bi trebalo razmišljati. Te aktivnosti su:

  • Tehnički SEO
  • Onsite SEO
  • Offsite SEO
  • Lokalni SEO

Hajde da individualno govorimo o svakoj od ovih aktivnosti, kako bismo u potpunosti razumeli kako bi SEO trebalo da se radi.

Tehnički SEO

Prva i jedna od najvažnijih faza SEO procesa je tehnički SEO, koji se sastoji od aktivnosti čiji je glavni cilj da vaš sajt i server budu u svom najboljem izdanju, kako bi mogli da budu veoma dobro rangirani u pretraživačima.

Važnost tehničke optimizacije

Kvalitet sadržaja, ključne reči i linkovi su bitni aspekti svake SEO kampanje. Ali kako bi vaš sajt bio viđen u rezultatima pretrage, potrebno vam je više.

Čak i ako imate visoko-kvalitetan sadržaj, neće biti viđen, ukoliko vaš sajt i server nisu optimizirani da imaju najbolje moguće performanse.

Šta to zapravo uključuje?

Pre svega, vaš sajt mora biti bezbedan za surfovanje, a takođe mora biti i dovoljno brz kada je u pitanju očitavanje stranica.

Osim toga, optimizacija sadržaja kako bi se izbegla neoriginalnost je poprilično bitno, kao i  mobilna optimizacija.

Postoje i druge bitne aktivnosti kada je reč o tehničkom SEO aspektu, tako da hajde da bacimo bolji pogled na njih i da vidimo zašto su bitne.

1. Korišćenje SSL-a

Još 2014. godine Gugle je objavio da bi svi trebalo da koristi SSL tehnologiju, koja se koristi kako bi se napravila šifrovana konekcija između pretraživača i servera na kom je sajt.

Sajtovi koji koriste ovu tehnologiju su poprilično prepoznatiljivi, s obzirom da svi počinju sa ‘https’, za razliku od onih koji je ne koriste, a koji počinju sa ‘http’.

Zbog toga, ako koristite alate za pravljenje sajtova, većina od njih ima već ugrađenu SSL tehnologiju. Ako to nije slučaj, možete je svakako instalirati naknadno.

2. Optimizacija za mobilne telefone

Mobilni uređaji su veoma bitan aspekt u današnjem svetu, što je dokazano činjenicom da je više od polovine svih internet pretraga upravo urađeno preko mobilnih telefona.

Kako bi vaši posetioci imali najbolje moguće korisničko iskustvo, morate da optimizirate svoj sajt za mobilnu upotrebu, kako bi stranice bile responzivnije.

Na taj način, vaš sajt će generisati veći internet saobraćaj, što znači da ćete imati pristup većom publici i dobiti dodatne potencijalne mušterije.

3. Brz hosting

Kako vas pretraživači rangirali više u svojim rezultatima, veoma je bitno imati sajt sa brzim očitavanjem stranica.

Kako biste to uradili, morate da osigurate nekoliko stvari:

  • Pronalazak provajdera brzog hostinga
  • Ne koristite veći broj CSS tabela stilova (CSS stylesheets)
  • Minimizirajte veličinu i broj kodova na sajtu
  • Pronađite brzog DNS provajdera
  • Koristite umanjene slike, ali ne previše umanjene, kako pikselacija ne bi došla do izražaja
  • Smanjite broj ‘HTTP zahteva‘ (minimalna upotreba dodataka i skripti)
  • Odradite kompresiju veb stranica, pomoću GZIP-a, na primer

4. Rešavanje problema duplog sadržaja

Internet pretraživači koriste specifične algoritme koji koriste kako bi rangirali sadržaje, s ciljem da budu prikazani u rezultatima pretrage.

Ovi algoritmi se mogu ponašati čudno ako pronađu duplirani sadržaj na vašem sajtu. Zbog toga je tehnički SEO veoma bitan.

Ovde želite da predupredite dupliranje istih objava ili stranica, kako ne bi izazvali bilo kakve probleme. To je ono što mi radimo, kako bismo osigurali da sve ide svojim tokom.

5. XML mapa sajta

Još jedan aspekt tehničkog SEO procesa jeste kreiranje XML mape sajta, što je zapravo datoteka čiji je glavni zadatak da pruži podršku internet pretraživačima u toku skeniranja vašeg sajta, kako bi znali gde je specifična stranica, kada je poslednji put modifikovana, koje stranice su prioriteti, kao i kakva je frekvencija ažuriranja.

6. Koristite AMP

AMP HTML je specifičan kod od Gugla, koji se koristi kako bi se povećala odzivnost sajta na mobilnim uređajima.

Zamislite da vaš sajt ima dve skori iste, ali ujedno i različite verzije, jednu za mobilne uređaje, dok je druga verzija normalna.

Opcije i sve ostalo što je prikazano na sajtu bi bilo isto, s tim da je mobilna verzija, koja se ujedno i zove AMP verzija, mogla da ima brže performanse na mobilnim uređajima.

Ovo je moguće ako se odradi optimizacija koda, tako što se uklone svi nepotrebni redovi i opcije, kao što su komentari i forme, dok temelj  koda ostaje netaknut.

Što je brži sajt, to će više ljudi biti privučeno, što znači da će vam publika rasti, i ljudi će čitati vaš sadržaj sve češće.

7. Struktuirano markiranje podataka

Struktuirano markiranje podataka je kod na sajtu koji ima zadatak da internet pretraživačima obezbedi bitne podatke, što će im dozvoliti da optimiziraju proces indeksiranja.

Struktuirano markiranje podataka je veoma korisno kada je reč o kreiranju vrhunskih snippet-a, odnosno isečaka, koje Gugl koristi.

Što su ti isečci privlačniji, veće su šanse da će vas Gugl postaviti na vrh liste i prikazati vaš isečak čitaocima, što bi moglo da vam donese još više potencijalnih klijenata.

8. Korišćenje besplatnih alata za indeksiranje

Kada ste završili sa kreiranjem sajta, i dodavanjem sadržaja, morate da pošaljete svoju XML mapu sajta Guglu, Bingu ili i Guglu i Bingu.

To se radi slanjem detalja preko Google Search Console, kao i preko Bing Webmaster Tools, koji se koriste za indeksiranje vašeg sajta u pretraživačima.

Neke od najviše korišćenih opcija koje ovi alati nude su:

  • Testiranje performansi na mobilnim uređajima
  • Praćenje povratnih linkova
  • Pristup analitici za pretragu
  • Uklanjanje spam linkova

Onsite SEO

Onsite SEO se odnosi na aktivnosti na internet sajtu kako bi se poboljšala organska vidljivost. To u velikoj meri znači optimizaciju internet sajta i sadržaja kako bi se poboljšala pristupačnost, relevantnost i iskustvo za korisnike. Neke od tipičnih aktivnosti uključuju:

  • Istraživanje ključnih reči
  • Tehnička revizija
  • Onsite optimizacija
  • Optimizacija Iskustva korisnika

1. Istraživanje ključnih reči

Kako bi vaš sadržaj bio viđen u internet pretragama, morate koristiti specifične fraze i reči, kako bi pretraživači mogli da povežu vaš sadržaj sa zadatom temom.

Stoga, morate da odradite istraživanje ključnih reči, da pronađete reči koje su visoko-intenzivne u pretrgama i da ih iskoristite u svom sadržaju.

Ovo pomaže pretraživačima da vas rangiraju na višim pozicijama u rezultatima pretrage, što znači da će vam se saobraćaj na sajtu takođe povećati.

2. Tehnička revizija

Tehnička revizija je korisna kako bi se osiguralo da sajt bude indeksiran i pročešljan od strane pretraživača na način na koji je to potrebno.

Takođe, ona uključuje i aktivnosti koji pomažu da se reše problemi koje korisnici mogu da imaju, kao što su razne greške ili barijere.

3. Onsite optimizacija

Direktna onsite optimizacija cilja na unapređenje strukture sajta, unutrašnje navigacije, usklađivanje svih stranica, kao i relevantnosti sadržaja.

Ovo je veoma bitno za organizovanje strukture sadržaja, kao i generalno za korisničko iskustvo.

4. Optimizacija iskustva korisnika

Na kraju, ali ne i manje važno, jedna od aktivnosti onsite optimizacije je da se postara da sadržaj reflektuje neki autoritet, da je relevantan i od poverenja.

Osim toga, vaš sadržaj bi trebalo da bude lak za razumevanje, što bi, u kombinaciji sa prethodnim stavkama, trebalo da osigura da vaša konkurencija nema nikakve šanse.

Offsite SEO

Offsite SEO se odnosi na aktivnosti koje se sprvode van internet stranice kako bi se poboljšala organska vidljivost. Ovo se često naziva "link building", što za cilj ima da poveća broj renomiranih linkova sa drugih internet stranica, jer ih pretraživači koriste za ocenjivanje kao glas poverenja.

Linkovi internet sajtova i stranica sa više poverenja, popularnosti i relevantnosti će preneti više vrednosti na drugi internet sajt, nego neki nepoznat, loš internet sajt kome pretraživači ne veruju. Dakle, kvalitet linkova je najvažniji signal.

Neke od tipičnih aktivnosti uključuju:

  • Marketing sadržajem– Link verodostojnih internet sajtova do izuzetnog sadržaja. Tako će stvaranje fenomenalnog sadržaja pomoći da se privuku linkovi. Ovo može uključivati vodič, priču, vizualizaciju, vesti ili istraživanje sa značajnim podacima.
  • Digitalni PR– PR daje razloge da drugi internet sajtovi govore i povezuju se sa nekim internet sajtom. To može biti interni tok vesti, pisanje za spoljašnje publikacije, originalna istraživanja ili studije, stručni intervjui, citati, plasiranje proizvoda i još mnogo toga.
  • Spoljašnji marketing i promocija– To uključuje komunikaciju sa ključnim novinarima, blogerima, influenserima ili vebmasterima o brendu, resursima, sadržaju ili PR-u kako bi dobili pokrivenost i na kraju dobili linkove do internet sajta.

Očigledno je da postoji veliki broj razloga zbog kojih bi se internet sajt mogao povezati sa drugim, a svi oni se nisu mogli uklopiti u gore navedene aktivnosti.

To može uključivati govor na nekom događaju koji pokrivaju lokalni blogeri, sponzorisanje fudbalskog tima, ili biti naveden od strane dobavljača, na primer.

Dobro pravilo o tome da li je link koristan jeste da se uzme u obzir kvalitet prometa onoga ko je preporučio (posetioci koji mgu da kliknu na link da posete vaš internet sajt).

Ako sajt ne šalje nikakve posetioce, ili ako publika nema nikakvu povezanost sa sajtom i irelevantan je, onda to ne može biti veza koja je vredna praćenja.

Važno je zapamtiti šeme linkova kao što su linkovi za kupovinu, prekomerna razmena linkova, ili nisko-kvalitetni direktorijumi i članci koji za cilj imaju manipulaciju rangiranjem, i u suprotnosti su sa Google-ovim smernicama i mogu preduzeti mere za kažnjavanje internet sajta!

Najbolji i najodrživiji pristup za poboljšanje dolaznih linkova ka internet sajtu je zaraditi ih, pružajući istinske i uverljive razloge da internet sajtovi navedu i povežu se sa brendom i sadržajem zbog toga ko su oni, usluga ili proizvoda koje pružaju, ili sadržaja koji stvaraju.

Lokalni SEO

Lokalni SEO je jedna od SEO strategija koja se specijalizuje za optimizaciju sadržaja kako bi se on našao na vrhu pretrage na lokalnom nivou.

Bezbedno je reći da svaka kompanija ili mala firma može da ostvari poprilične prednosti od sprovođenja lokalnog SEO procesa, a pogotovo ako je konkurencija visoka.

Ono što je Gugl saznao analiziranjem podataka od pretrage je da većina ljudi koji nešto traže na internetu, upravo traže prodavnice, butike i restorane koji su im relativno blizu.

Stoga, jedan od najbitnijih aspekata lokalnog SEO procesa jeste da on pomaže da budte prikazani na vrhu rezultata pretrage u geografskim pretragama, odnosno pregragama koje uključuju i mape na Guglu i drugim pretraživačima.

Na primer, ako hoćete da naručite neku hranu, verovatno ćete tražiti restorane koji se nalaze u vašoj neposrednoj blizini.

A kada to uradite, najrelevantniji sajtovi će biti prikazani na prvoj stranici, zajedno sa Gugl mapama.

Sada, lokalni SEO uključuje sve ono prethodno o čemu smo pričali. Jedini dodatak je ovaj geografski faktor, gde morate da mislite o optimizaciji sadržaja na način da ne bude samo bazirana na tematici, već uzimajući u obzir i bitnu lokaciju.

Potrebna vam je pomoć sa SEO?

Digital Media je SEO agencija koja vodi izuzetno uspešne SEO kampanje u najkonkurentnijim sektorima, koristeći jedinstven spoj tehničke i kreativne stručnosti.

Nema ništa gore od agresivnih prodavača, zbog čega ih mi ne zapošljavamo. Stoga, ako biste želeli da porazgovarate sa jednim od naših konsultanata o tome kako vam SEO može pomoći, budite slobodni da nas kontaktirate.

Budite slobodni da nam pošaljete mail na [email protected] ili nas pozovite telefonom na: 069/100-72-71

Pogledajte još: